Home sweet home

1 december 2017 - Borne, Nederland

Gisteren heb ik 's ochtends al afscheid genomen van Janita, Ankoor en Brian. Zij gingen aan het werk. Samen met Becca ging ik naar het internetcafé om online in te checken en onze boardingpassen te printen. Toen het echte moment van afscheid nemen kwam van mijn gastmoeder had ik echt een brok in mijn keel. Het voelde als afscheid nemen van een persoon waarvan je weet dat hij/zij gaat overlijden. Ik weet niet of ik haar ooit nog zie en dat was een hele gekke gedachte.

Om half 1 kwam Tallyboo mij ophalen en in een taxi reden we naar het huis van Becca's gastgezin. Vervolgens reden we naar een airconditioningbus, waarmee we naar Accra gingen. Tallyboo, van Projects Abroad, zette ons af bij het vliegveld.

Het was erg fijn dat Becca en ik dezelfde vlucht van Accra naar Londen Heathrow hadden. Zo konden we samen genieten van ons laatste Ghaneese eten en konden we samen wachten totdat we konden boarden. De eerste vlucht van ongeveer zes uur, ging ontzettend snel.

Aangekomen in Londen Heathrow hebben Becca en ik samen ontbeten. Toen was ook het moment daar om afscheid te nemen van elkaar. Becca vertrok voor haar vlucht naar de USA en ik voor mijn vlucht naar Nederland. We hebben afgesproken om elkaar nog eens op te zoeken! Ook mijn tweede vlucht, van ongeveer twee uur, ging voorspoedig.

Ik wist dat papa en mama mij kwamen ophalen van schiphol. Toen ik door de 'hello goodbye'-deuren bij de aankomsthal kwam, zag ik naast papa en mama ook Marlou en Bente staan. Zij hadden een leuke typisch Nederlandse heliumballon bij zich! Ik was erg verrast dat zij er ook waren. Ik was namelijk in de veronderstelling dat Marlou en Bente beiden gewoon school hadden, maar heel erg leuk!

Tijdens mijn acht weken in Ghana heb ik niet tot nauwelijks zuivelproducten gehad. Eenmaal aangekomen op Schiphol wilde ik graag meteen yoghurt kopen, mmm heerlijk! Toen gingen we op weg naar Borne.

Thuis aangekomen stond er een spandoek in de voortuin met de tekst: "Terug is ons zuster Jet, eindelijk weer slapen in eigen bed'' met een Ghanese vlag erop. Dit was de tweede verrassing van vandaag! Daarna zag ik Manon en Annelot vanachter de auto tevoorschijn komen, de derde verrassing van vandaag! Heel erg leuk!! Wat een lieve vriendinnen!

Het waren acht weken om nooit meer te vergeten. Ik heb ontzettend veel ervaringen opgedaan en ontzettend veel beleefd.

Van het assisteren bij een bevalling tot aan het verzorgen van wonden. Van het geven van voorlichtingen aan scholieren tot aan het begeleiden van patiënten op de eerste hulp. Van het uitvoeren van malariatesten tot aan het verzorgen van de allerkleinste baby's, en nog veel meer! Het waren heel veel indrukken!

Ik heb verbleven bij een fijn gastgezin, waardoor ik het Afrikaanse/Ghanese leven echt heb kunnen proeven en beleven. Waarbij wel één ding zeker is: de kleine beestjes en de bucket-shower ga ik zeker niet missen!

Met een rugzak vol herinneringen en ervaringen en vrienden over de hele wereld, ben ik nu weer lekker thuis. HOME SWEET HOME!

Ik kijk er erg naar uit om iedereen weer te zien! Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de lieve berichtjes. Heel leuk dat jullie zo meegeleefd hebben met mij! Bedankt!

Liefs van Jet

(Vanuit Borne)

1. Mister onbekend:
    2 december 2017
    Bedankt voor je leuke blogs.
  2. Opa en oma:
    2 december 2017
    Dag lieve Jet, we hebben met je meegeleefd en hebben gezien, dat je op en top verpleegster bent en alles met liefde hebt gedaan. Fijn, dat je weer goed thuis bent gekomen en volgende week met nieuwe moed aan het werk gaat beginnen. We zullen je verhalen missen, maar kijken uit naar de verhalen over GHANA. Knuffel van opa en oma