Het weekend (4)

5 november 2017 - Cape Coast, Ghana

Gisteren ben ik samen met alle andere vrijwilligers (Emma, Linda, Katharina, Janita, Samantha, Hannah en Julian) naar het strand geweest. Dit was onder leiding van coach Ali van de voetbal waar vrijwilligers regelmatig helpen. Ik zelf ben hier nog niet geweest. We moesten ongeveer 20 minuutjes rijden met de trotro. Daar aangekomen leerde Ali ons eerst op het zand hoe wij moesten surfen. Er waren vijf surfboarden, maar we gingen allemaal tegelijk het water in. Ali en een andere jongen hielpen ons en zij hielden de boarden vast. Ook hielpen wij elkaar om beurten, in groepjes, omdat er niet genoeg boarden waren. Het was erg gaaf om te doen! Het lukte niemand van ons om op het board te gaan staan. Wel lukte het iedereen om een goede golf te pakken en bijna tot het zand van het strand te komen. Door middel van een soort "cobra-pose" (welke wij ook doen tijdens de BalanZ lessen ;-)) aan te nemen op het board, kom je erg ver. Er waren veel kinderen in de zee die klapten wanneer het ons lukte zo ver te komen. Wanneer de golf sterk genoeg was, was dit zo'n heerlijk gevoel! Je surfde dan echt met een vaart.

Natuurlijk hebben wij, als meiden, ook een hele fotoshoot gehouden voordat wij het water in gingen. Dat wij gingen surfen moest vastgelegd worden!

Tijdens dit surf-uitje hebben wij ook Julian ontmoet. Julian komt uit Duitsland en is 20 jaar. Hij is pre-med en wil geneeskunde gaan studeren. Julian blijft voor twaald weken in Cape Coast en gaat ook werken in het Cape Coast Teaching Hospital.

Na het surfen wilden Katharina, Janita en ik nog naar het Elmina Castle. Niemand van de andere vrijwilligers wilde mee, omdat sommigen andere dingen te doen hadden zoals de was etc. In een groep kregen wij een rondleiding van een Engels-sprekende-gids. Het Elmina Castle wordt ook wel het st. George Castle genoemd. De bouw van dit castle werd in 1482 gestart door de Portugezen. De bouw werd voltooid in 1486. Later werd dit castle gekoloniseerd door de Nederlanders. In het fort zag ik ook een aantal (oud-)Nederlandse borden, erg toevallig! Ook vertelde de gids dat de wijk rondom het Elmina Castle Nederlands is. Er zijn mensen die hier wonen die zelfs een Nederlandse achternaam hebben, zoals Smit of Jansen.

Oorspronkelijk was Elmina Castle niet gebouwd met het doel om slaven te houden en te verhandelen. Elmina Castle was oorspronkelijk gebouwd als handelspost voor goud en andere Afrikaanse goederen. Pas in 1871 verkochten de Nederlanders het Elmina aan Engeland, samen met hun andere nederzettingen langs de Afrikaanse kust.

Het Elmina Castle was anders dan het Cape Coast Castle. In het Cape Coast Castle zijn de ruimten waar slaven verbleven onder de grond. In het Elmina Castle is dit niet zo. Het is mooi om een stukje geschiedenis, wat eigenlijk ook Nederlandse geschiedenis is, mee te pikken.

's Avonds hadden wij met de vrijwilligers weer bij Beckykay afgesproken. Dit was erg gezellig en lekker dicht bij ons huis!

Vanochtend hebben wij onze was gedaan. Gelukkig scheen het zonnetje, dus de was was zo droog! Daarna zijn Janita en ik met Nana naar town geweest om geld te pinnen voor Janita. Ook zijn we nog even bij James' atelier wezen kijken en gezellig met hem gekletst.

Toen wij terug kwamen heb ik met PK, Nana en Nuyamakee een watergevecht gehouden. In de waskommen die nog op onze rooftop stonden deden wij water. Het was heel verkoelend en leuk dat de kinderen zich dan zo vermaken!

Nu zijn de kinderen weer beneden aan het spelen en hebben Janita en ik even rust! Heeerlijk! Morgen begint alweer de vijfde week! Vergeet niet om de foto's te checken ;-)

Liefs van mij vanuit Cape Coast

1. Heleen:
    5 november 2017
    Hoi! Prachtige foto's! Wat een mooi strand. Ging het goed op die plank in het water?
    Leuk dat je ook dingen bezoekt. Wat een oud kasteel.
    Succes weer deze week! Liefs Heleen
  2. Inge:
    5 november 2017
    Lieve Jet, wat leuk dat jullie gesurft hebben, super! En interessant dat "Nederlandse" kasteel... Heerlijk dat waterplezier met de kindjes uit jullie huis! Je hebt zo te lezen en aan de prachtige foto's te zien weer een fijn weekend gehad en kunt weer uitgerust aan je 5e (werk)week beginnen! Veel liefs, mama
  3. Papa:
    5 november 2017
    Hoi schat, prachtig...surfen is ook lastig, zeker op zee. De foto's laten zien dat je het erg naar de zin hebt. En wat hebben de kinderen een plezier met jou (en jij met hen). Succes weer komende week..HvJ papa....
  4. Saskia Jongsma:
    5 november 2017
    Coollll....en wat leuk om alles weer te lezen. Mooie fotos mooie herinneringen..
    Geniet!
  5. Opa en oma:
    5 november 2017
    Wat een prachtige dag heb je gehad en wat heb je veel gezien. Wat bijzonder het kasteel met Ned. opschriften. Alle foto's waren prachtig en wat zie je er goed uit. Morgen weer met frisse moed aan je 5e week beginnen. Succes! Dikke knuffel van opa en oma.Daag! O, ja, wat hebben de kinderen genoten van het spelen met water. Knuffels zijn het!
  6. Karin:
    6 november 2017
    Je hebt weer een super weekend achter de rug! En wat een mooie foto's! Leuke knuffelkindjes zijn het, wat bof je toch daar.
    Nu weer een nieuwe werkweek met nieuwe belevenissen. Weer heel veel succes en plezier gewenst en xxx van Marc, Karin, Daphne en Simone
  7. Mariette Timmer:
    6 november 2017
    Leuk om je verhaal te lezen en dat je ervan geniet.Wat een mooi gebaar dat jullie de kosten betalen voor die man.Geweldig.Jullie vrijwillergers zijn echt hard nodig als ik het zo lees.Succes 👍👍
  8. Betty Schumer:
    6 november 2017
    Prachtig foto's en wat je allemaal beleeft , geniet er van !